GoSia
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 18:36, 13 Kwi 2010 Temat postu: norma sa 8000 KOSINSKA |
|
|
Coraz częściej głoszone są poglądy o społecznej odpowiedzialności organizacji, które wykraczają poza podstawowe funkcje przedsiębiorstwa, tj. wytwarzanie produktów oraz gwarantowanie zysku i zaspokojenia potrzeb klienta.
Wynikiem tego jest spełnienie moralnego minimum przez przedsiębiorstwo, oferujące społeczeństwu usługi i produkty wysokiej jakości, bez narażania na szwank zasadniczego dobra publicznego lub wspólnej przyszłości.Dobrze prosperująca firma to nie tylko odpowiednia infrastruktura i osiągnięcie założonego wyniku finansowego. To również personel, bez którego powyższe elementy nie miałyby racji istnienia. To on obsługuje wszystkie maszyny i urządzenia, to on zarządza procesem produkcyjnym czy świadczy swe usługi i to on przyczynia się do generowania wartości dodanej dla organizacji. Mając zatem świadomość tego, jak ważnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa jest jego kapitał ludzki wprowadza się coraz częściej systemy społecznej odpowiedzialności, gwarantujące osiąganie założonych celów przy jednoczesnym osiąganiu przez pracowników satysfakcji z wykonanej pracy.
Jest normą międzynarodową, opartą o uniwersalne wartości zawarte w Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji Narodów Zjednoczonych.
Główną przesłanką stworzenia tej normy było coraz głośniej wyrażane przez klientów i pracowników na całym świecie niezadowolenie, wynikające z faktu obserwowanej sprzeczności pomiędzy wartościami i zasadami głoszonymi przez firmy (misje, kodeksy etyczne) a codzienną praktyką.
Jej misją jest poprawa warunków pracy w skali globalnej.
Celem SA 8000 jest stworzenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli uwzględnianie w zarządzaniu przedsiębiorstwem aspektów społecznych, ekologicznych oraz innych czynników, tak aby osiąganie zysków było realizowane zgodnie z zasadami etyki i przy minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Norma ta stworzona została jako wiarygodne, ogólnodostępne i efektywne narzędzie, które zapewniałoby w miejscu pracy:-standardy akceptowane przez międzynarodowe prawa i obowiązki organizacji-wymagania dotyczące odpowiedniego poziomu systemu zarządzania dla bieżącego podporządkowania się i poprawy organizacji -włączenie wszystkich zainteresowanych stron działalnością organizacji -publicznego ogłaszania raportów danej certyfikowanej organizacji na oficjalnej stronie internetowej (roczne sprawozdania)-wzrost zabezpieczenia konsumentów i inwestorów danej organizacji -niezależną weryfikację przez akredytowanego eksperta
Uzyskanie przez przedsiębiorstwo certyfikatu zgodności systemu zarządzania z wymaganiami normy SA 8000 stanowi potwierdzenie stosowania przez nie dobrych praktyk, w stosunku do pracowników, konsumentów, nabywców i całego otoczenia.
Przestrzeganie normy przyczynia się do:
ochrony wizerunku
reputacji przedsiębiorstwa
KORZYSCI DLA PRZEDSIEBIORSTWA
kreowanie pozytywnego wizerunku i reputacji firmy wśród klientów i pracowników,
bezkonfliktowe prowadzenie biznesu w społecznościach lokalnych,
wzrost konkurencyjności (lojalność klientów, zainteresowanie inwestorów),
wzrost efektywności działania (zaangażowanie pracowników i partnerów),
ułatwienie w zdobywaniu nowych rynków i konkurowaniu na nich,
wpływ na poprawę warunków pracy i środowiska naturalnego,
potwierdzenie zgodności z najwyższymi standardami etycznymi.
Poprawa stosunków z wykonawcami i dostawcami
Lepsza informacja ( wzrost zaufania klientów)
Lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw
Lepsze zabezpieczenie dla przedsiębiorstwa, jego inwestorów i klientów
Poprawa warunków pracy w przedsiębiorstwach (rozwój bardziej stabilnego światowego rynku zatrudnienia)
Norma SA 8000 jest zbliżona do norm zarządzania jakością ISO serii 9000, opiera się na podobnych ogólnych zasadach
System musi być akceptowany i prowadzony przez kierownictwo
System obejmuje całe przedsiębiorstwo ( tzn. odpowiedzialność ponosi cała załoga, niezależnie na jakim znajduje się poziomie zarządzania)
System koncentruje się na zapobieganiu, a nie na wykrywaniu wad i ich zagrożeń
Zadaniem systemu jest ciągłe doskonalenie zarządzania
Efektywne wdrążenie normy SA 8000 wymaga spełnienia kilku zasad:
Wszyscy pracownicy powinni być świadomi faktu, że przestrzeganie przez nich wymagań normy SA8000 jest niezbędnym czynnikiem osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo, jego reputacji oraz ich własnych sukcesów w obrębie danej organizacji
Pełne zaangażowanie zarówno kierownictwa, jak i wszystkich pracowników w proces wdrażania programu odpowiedzialności społecznej
Należy oszacować wszystkie korzyści płynące z wdrążenia programu w celu wykazania, że są większe od związanych z tym kosztów
Wszystkie podstawowe komórki organizacyjne przedsiębiorstwa powinny zostać poinformowane o programie i wziąć udział w procesie jego wdrażania (kierownictwo, pracownicy, związki zawodowe oraz właściciele lub udziałowcy
OBSZARY OBJĘTE ZAKRESEM I WYMAGANIAMI NORMY
Norma SA 8000 określa wymagania dotyczące odpowiedzialności społecznej i umożliwia przedsiębiorstwu :
Opracowanie, utrzymanie i wprowadzenie w życie polityki i procedur pozwalających na zarządzanie tymi zagadnieniami, które może kontrolować lub na które może wpłynąć
Zademonstrowanie zainteresowanym stronom, że polityka, procedury i praktyki są zgodne z wymogami normy
Ponadto norma:
Umożliwia opracowanie wspólnych ram przeprowadzania oceny, zarówno w obrębie danego przedsiębiorstwa, jak i danym sektorze
Zapewnia wyraźny mechanizm zarządzania w przypadku złożonych zadań
Umożliwia przedsiębiorstwu postępowanie zgodnie z ustalonym zbiorem przepisów, eliminując konieczność stosowania się do szeregu niespójnych norm
Umożliwia równomierny rozkład kosztów i uzyskanie maksymalnych korzyści w obrębie każdego sektora
Norma obejmuje następujące obszary i aspekty działania przedsiębiorstwa:Osiem aspektów, które stanowią warunki wstępne
Praca wykonywana przez dzieci
zakaz pracy osób w wieku poniżej 15 roku życia
Na przedsiębiorstwie spoczywa obowiązek promowania skutecznego
kształcenia wszystkich swoich młodocianych pracowników, przy
jednoczesnym zapewnieniu im bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy
- W razie zatrudniania pracowników w wieku poniżej 18 lat,
przedsiębiorstwo zatrudniające powinno dołożyć starań, żeby nie mieli oni styczności z niebezpiecznym sprzętem oraz żeby warunki, w jakich wykonują prace nie zagrażały ich zdrowiu.
- Pracownicy młodociani powinni zostać natychmiast odsunięci od pracy przy niebezpiecznym sprzęcie, toksycznych środkach chemicznych oraz od pracy wymagającej nadmiernej liczby godzin.
Aby uzyskać certyfikat, przedsiębiorstwa musza opracować ściśle
określony plan naprawczy, niezależnie od tego czy na terenie
przedsiębiorstwa audytorzy wykryją przypadki zatrudniania dzieci, czy te nie.
Przedsiębiorstwo musi, zatem przygotować sposoby ochrony pracowników w
wieku poniżej dopuszczalnej dolnej granicy zatrudnienia i umieszczenia ich
na liście pracowników objętych długoterminowym (a do ukończenia 18 lat)
programem. Przed uzyskaniem certyfikatu należy opracować efektywne
procedury, mające na celu zapobieganie zatrudnianiu dzieci w przyszłości.
Mogą one obejmować dodatkowe szkolenia kierownictwa i/lub opracowanie
specjalnego programu we współpracy z lokalnymi pracownikami służby
zdrowia lub szkół, którzy mogą mieć lepsze możliwości monitorowania
nieletnich pracowników.
2) Praca przymusowa
Norma SA8000 zabrania stosowania wszelkiego rodzaju pracy
przymusowej lub narzuconej w jakichkolwiek warunkach, w tym również przymusowej i/lub narzuconej pracy w więzieniach. Norma SA8000 wymaga pełnego ujawniania zasad i warunków zatrudnienia przed okresem naboru pracowników, okresem przed zatrudnieniem i okresem zatrudnienia.
Powyższe zarządzenia musza być umieszczone w pisemnych umowach o prace, a ich kopia musi być przekazana pracownikom, przy czym nie może to być związane z ponoszeniem jakichkolwiek kosztów ze strony pracowników.
3) Bezpieczeństwo i higiena pracy
Zadaniem normy SA8000 jest zapewnienie pracownikom
bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy, w którym podjęte zostały
odpowiednie środki zapobiegawcze, mające na celu zapobieżenie
występowaniu sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu pracowników,
zarówno krótko jak i długotrwałych. Pracownicy powinni mieć możliwość
wykonywania swoich zadań przez cały okres swojego dorosłego życia bez
narażania się na powstanie faktycznych lub utajonych chorób zawodowych.
Kierownictwo jest odpowiedzialne za stan miejsc pracy, a tym samym za
efektywne przeprowadzenie szkolenia pracowników dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przedsiębiorstwo musi mieć opracowane procedury obejmujące:
sytuacje wypadkowe i awaryjne, prowadzenie ewidencji i monitorowanie
wypadków, sytuacji awaryjnych, powstałych obrażeń ciała, prowadzenie
księgi inwentarzowej i właściwe magazynowanie i użytkowanie substancji
niebezpiecznych i łatwopalnych.
5) Dyskryminacja
Celem normy SA8000 jest zapewnienie jednakowego traktowania wszystkich pracowników we wszystkich dziedzinach.
Pracownicy muszą być zatrudniani, szkoleni, awansowani i wynagradzani wyłącznie na podstawie ich zdolności wykonywania powierzonych im zadań i nie mogą być narażeni na jakiekolwiek formy molestowania słownego, fizycznego lub seksualnego oraz praktyk dyskryminacyjnych.
Działania dyscyplinarne
„Przedsiębiorstwo nie może stosować ani popierać stosowania kar
cielesnych, przymusu psychicznego lub fizycznego oraz obelg słownych”.
Pracodawcy musza zawsze przestrzegać prawa do nienaruszalności
psychicznego, emocjonalnego i fizycznego stanu swoich pracowników, zarówno w trakcie wykonywania powierzonych im zadań, jak i w przypadku naruszenia przez nich dyscypliny. Powinny być określone efektywne procedury udzielania pisemnych (formalnych) w odniesieniu do postępowania pracownika i bezpieczeństwa pracy oraz, w razie konieczności, udzielania kar dyscyplinarnych. Przedsiębiorstwo powinno posiadać opracowany efektywny tryb składania odwołań.
7) Godziny pracy
„Firma ma obowiązek stosowania się do właściwych przepisów prawa i norm odnoszących się do czasu pracy. W żadnym przypadku od pracowników nie można wymagać regularnego przepracowywania więcej ni 48 godzin tygodniowo. Pracownicy musza także mieć, co najmniej jeden dzień wolny od pracy w każdym siedmiodniowym okresie”.
„Firma ma obowiązek zagwarantować, że nadgodziny (praca ponad
48 godzin tygodniowo) nie przekraczają 12 godzin na pracownika tygodniowo, są wymagane wyłącznie w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych i krótkotrwałych okoliczności oraz są zawsze wynagradzane według wyższych stawek”.
Wynagrodzenie
„Firma ma obowiązek zagwarantować, e wynagrodzenie za normalny tydzień pracy równe jest, co najmniej minimalnej kwocie wynikającej z norm prawa lub norm stosowanych w danej brany i w każdym przypadku jest wystarczające do pokrycia podstawowych potrzeb pracowników i zapewnienia im pewnego dochodu rozporządzalnego”.
„Firma ma obowiązek zagwarantować, e nie są dokonywane
odliczenia w celach dyscyplinarnych i e skład płacy i świadczeń pieniężnych jest wyszczególniony w sposób jasny i regularny; firma ma także obowiązek zagwarantować, e płaca i świadczenia pieniężne wypłacane są w gotówce lub w formie czeku w sposób wygodny dla pracowników”.
Należy podkreślić, że celem jest płaca pozwalająca zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe. Przedsiębiorstwa, co, do których zostanie stwierdzone, że nie wypłacają wynagrodzenie, które „pozwalają na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych i pozostanie po ich zaspokojeniu pewnej kwoty przeznaczonej na inne cele”, chcąc uzyskać certyfikat zgodności systemu z norma SA 8000, będą musiały opracować plan zmierzający do osiągnięcia w określonym czasie „docelowej wielkości płacy”.
Wymagania szczegółowe
Jak już wspomniano wymagania normy SA 8000 w większości są
sformułowane w sposób zbliżony do norm ISO serii 9000, obejmujących zarządzanie jakością. I tak przykładowo:
1) Naczelne kierownictwo musi określić sposób postępowania
przedsiębiorstwa w odniesieniu do odpowiedzialności socjalnej oraz
warunków pracy w taki sposób, aby:
- obejmował on zobowiązanie się do postępowania zgodnego ze
wszystkimi wymogami niniejszej normy oraz wymogami, do
których przedsiębiorstwo zobowiązało się stosować;
- obejmował on zobowiązanie stosowania się do obowiązujących w
danym kraju praw i innych stosownych przepisów oraz do
przestrzegania międzynarodowych instrumentów normatywnych;
obejmował zobowiązanie do ciągłej poprawy;
-był efektywnie udokumentowany, wdrażany, utrzymywany,
przekazywany i dostępny w zrozumiałej formie dla całego
personelu, z uwzględnieniem dyrektorów, członków zarządu,
kierowników, nadzorców oraz pracowników zatrudnionych
bezpośrednio, na umowę-zlecenie lub w inny sposób
reprezentujących przedsiębiorstwo;
-był publicznie dostępny.
2) Naczelne kierownictwo musi okresowo dokonywać przeglądu
adekwatności, odpowiedniości oraz efektywności prowadzonej przez
przedsiębiorstwo polityki socjalnej, wyników procedur i postępowań w
odniesieniu do wymogów niniejszej normy i w odniesieniu do innych
wymogów podpisanych przez przedsiębiorstwo. W razie konieczności
powinny być wdrażane odpowiednie uzupełnienia i poprawki do systemu.
3) Przedsiębiorstwo musi zadbać o wybranie spośród pracowników
nienależących do kierownictwa przedstawiciela, którego zadaniem będzie
utrzymywanie łączności z wyższym kierownictwem w sprawach
związanych z postanowieniami niniejszej normy
4) Przedsiębiorstwo musi dołożyć wszelkich starań, aby wymogi niniejszej
normy były rozumiane i wdrażane na wszystkich wewnętrznych
szczeblach organizacyjnych przedsiębiorstwa; sposób realizacji
powyższego zobowiązania powinien obejmować, choć nie wyłącznie,
następujące metody:
a) wyraźne i jasne określenie ról, odpowiedzialności i władzy
poszczególnych osób;
b) szkolenie nowych i/lub okresowych pracowników po przyjęciu do
pracy;
c) przeprowadzanie okresowych szkoleń obejmujących
zatrudnionych pracowników;
d) ciągłe monitorowanie działań i uzyskiwanych wyników, którego
zadaniem jest kontrola efektywności systemu wdrożonego w celu
wypełniania zadań wynikających z polityki socjalnej
przedsiębiorstwa oraz wymogów niniejszej normy.
5) Przedsiębiorstwo musi opracować i stosować odpowiednie procedury mające na celu dokonywanie oceny i wybór dostawców w oparciu o ich możliwości spełniania wymogów niniejszej normy.
6) Przedsiębiorstwo musi zbadać i odpowiednio zareagować na problemy pracowników i innych zainteresowanych stron, związane z przestrzeganiem lub nie przestrzeganiem polityki socjalnej przedsiębiorstwa i/lub wymogów niniejszej normy; przedsiębiorstwo powinno powstrzymać się od stosowania praktyk dyscyplinarnych, zwolnień z pracy lub innych praktyk wywierania nacisku na pracowników, którzy udzielają informacji dotyczących przestrzegania niniejszej normy.
7) Przedsiębiorstwo musi wdrożyć działania naprawcze i zaradcze oraz
przeznaczyć odpowiednie środki zgodnie z natura i waga określonego
nieprzestrzegania polityki socjalnej przedsiębiorstwa i/lub wymogów
niniejszej normy.
Przedsiębiorstwo musi opracować i stosować odpowiednie procedury
mające na celu utrzymywanie regularnej łączności ze wszystkimi
zainteresowanymi stronami w celu przekazywania danych i innych
informacji dotyczących zgodności przeprowadzanych działań z wymogami
niniejszej normy, w tym, choć nie wyłącznie, wyników przeglądów
dokonywanych przez kierownictwo oraz działań monitorujących.
9) Przedsiębiorstwo musi prowadzić odpowiednia ewidencje, której celem
będzie wykazanie zgodności prowadzonej polityki socjalnej z wymogami
niniejszej normy.
proces certyfikacji
Otrzymanie certyfikatu wiąże się z koniecznością poddania się przez przedsiębiorstwo audytowi, do którego zostały upoważnione organizacje certyfikujące Firma ubiegająca się o certyfikat normy SA8000 musi przejść cały proces od wypełnienia formularza aplikacyjnego do wydania certyfikatu. Proces obejmuje audyt dokonany przez uprawniony podmiot, który polega na analizie dokumentów i realizacji zasad SA8000. W przypadku braku zgodności działań przedsiębiorstwa ze standardem następuje akcja korygująca umożliwiająca usprawnienie funkcjonowania firmy.
SA8000 jest standardem rozpowszechnionym na całym świecie i może być stosowany we wszystkich krajach w odniesieniu do przedsiębiorstw z dowolnej branży. Wśród firm posiadających certyfikat najczęściej możemy znaleźć takie gałęzie przemysłu jak np. rolnictwo czy budownictwo. Brazylia, Indie, Chiny oraz Włochy to kraje, w których norma SA8000 jest najczęściej wykorzystywana.Uzyskanie przez przedsiębiorstwo certyfikatu daje możliwość przedstawienia wieloletnich osiągnięć firmy, jak również gwarantuje poprawę kontaktów z interesariuszami. Jest szansą nie tylko na poprawę wizerunku, ale także na podwyższenie wartości firmy. Co więcej, standard SA8000 powstał na wzór norm ISO, co daje dużą możliwość kontroli jakości.
Trzeba jednak pamiętać, że SA8000 koncentruje się na warunkach pracy i pomija kwestie związane z klientami i inwestorami. Wśród polskich firm posiadających certyfikat zgodny ze standardem SA8000 znaleźli się m.in.: Elektrownia Opole S.A., Nord Sp. z o.o, PKE SA Elektrownia „Łaziska” i Avon Poland
Przedsiębiorstwo musi posiadać udokumentowana politykę socjalną,
której zasady są w pełni rozumiane przez zatrudnionych i które
szczegółowo opisują kroki podejmowane przez przedsiębiorstwo w celu zapewnienia zgodności z wymogami normy SA8000.
Wszyscy nowi pracownicy powinni odbywać przeszkolenia dotyczące
polityki socjalnej w przeciągu miesiąca od chwili zatrudnienia.
Uwolnienie przedsiębiorstw od odpowiedzialności społecznej osłabia
postawę etyczna jej pracowników i obniża jakość ich pracy. Bez
odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa trudno jest utrzymać
odpowiedzialność indywidualna człowieka. A ponad to niespełnienie
zasad odpowiedzialności społecznej wprost generuje zagrożenia
korupcyjne i odbija się negatywnie w relacjach z klientem.
MAM NADZIEJE ZE KTOS TO PRZECZYTA;P
Post został pochwalony 0 razy
|
|