 |
www.tirpo2.fora.pl Forum kierunku TiR na Politechnice Opolskiej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
;D
Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 19:34, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
EDUKACJA ogół wpływów działający na jednostki i grupy, sprzyjający rozwojowi wg. Posiadanej wrażliwości (wychowanie dla; do; w; przez) CELE EDUKACJI: rozwijanie i kształtowanie czł. Jako istoty ludzkiej. Wspomaganie i pomoc w rozwoju. OBSZARY EDU EU eu oszar badań i innowacji; eu obszar edu; eu szkolnictwo wyższe; eu obszar uczenia się przez całe życie. KLOCZOWE PRZEDMIOTY NAUCZANIA historia; geografia; przedsiębiorczość; język obcy; wos. GŁÓWNE ZMIANY W W ZAKRESIE EDU NASTĄPIŁY W PL W ROKU 1999 W WYNIKU WPROWADZENIA STRATEGII LIZBOŃSKIEG!!! GŁÓWNE DZIAŁY PED p ogólna; dydaktyczna; pedeutologia; t wychowania; hist wychowania.PODSTAWOWE POJĘCIA PED wychowanie; kształcenie; nauczanie; środowisko; czs wolny; osobowość. ELEMENTY PROCESU KSZTAŁCENIA OGNIWA NAUCZNIA Uświadomienie uczniom celów i zadań; Zaznajamianie uczniów z nowym materiałem; Kształtowanie uogólnień, głównie pojęć i sądów; Utrwalanie wiadomości; Kształtowanie umiejętności oraz nawyków; Wiązanie teorii z praktyką; Kontrola i ocena wyników nauczania TREŚCI NAUCZANIA to materiał nauczania, zmiany jakie mają zajść w uczniu i czynności wykonywane na materialne nauczanie, dzięki którym zmiana zajdzie PROGRAM NAUCZANIA jest to w polskim systemie oświaty opis sposobu realizacji celów i zadań ustalonych w podstawie programowej lub innych zadań wspomagających realizację tych celów.KIERUNKI EDUKACJI W XXI W. WG STRATEGI LIZBONSKIEJ TO: Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)-należy ją traktować jako środek i jako cel życia ludzkiego Uczyć się, aby działać (umiejętności)-jak uczyć stosownie nabytych umiejętności w praktyce. Odchodzi się od pojęcia kwalifikacji na rzecz kompetencji. Należy rozwijać i kształtować kompetencje. Uczyć się , aby być (system wartości i postaw)-każda istota ludzka powinna być zdolna – w wyniku edukacji – do właściwego stosowania wiedzy i działania w życiu. A to wymaga oparcia jej na systemie wartości. Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (współistnienie i współdziałanie)-istotą realizacji tych celów będzie:a. odkrywanie innego b. dążenie do wspólnych celów. TWÓRCĄ PEDAGOGIKI jest Jan Amos Konarski (pedagog czeski- 1592-1670r napisał „wielka dydaktyka”, „świat zmysłowy w obrazach”-przedstawia projekt nowoczesnej edukacji dla wszystkich stanów-opracowuje strukturę szkolnictwa:Do 6 lat szkoła macierzyństwa6-12 lat szkoła elementarna12-18 lat szkoła średnia18-24 lat akademiaPo studiach koniecznie podróże po Europie-tworzy i uzasadnia system klasowo-lekcyjny-opracowuje psychologiczne podstawy procesu poznawania i nauczania TEORETYCZNE PODSTAWY(PROCESU KSZTAŁCENIA): Naturalizm (J.J. Roussean) idea swobodnego wychowywania. Szkoła na miarę dziecka. Behawioryzm (J.B. Watson) S-R (bodziec-reakcja). Wszystko jest uczeniem się, zmiany uzyskane w wychowaniu są skutkiem otaczającego świata.Koncepcja poznawcza (R. Gagne, J. Kozielecki, J. Reykowski). Osią tej teorii jest poznanie i uczenie się, które mają decydujący wpływ na rozwój osobowości człowieka. Kształcenie osobowości polega na rozwijaniu jej struktur poznawczych.Koncepcja aktywistyczna (K. Obuchowski, T. Tomaszewski). Nie tylko wiedza, ale i działania podjęte pod jej wpływem mogą zmieniać osobowość.Łączenie teorii z praktyką (K. Lech) – wzajemny związek działania z uczeniem się Materializm funkcjonalny (W. Okoń) – wiedza- działanie-zastosowanie. Teoria wielostronnego kształcenia (podawanie- odkrywanie-działanie). PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI CZASU WOLNEGO:socjalizacja – ogół procesów działających na człowieka rzeczywistości, w wyniku których człowiek się zmienia=wychowanie (zamierzone) – celowa i planowa działalność szkoły, rodziny, itp. Do wywołania trwałych zmian w osobowości=wychowanie nie zamierzone – bodźce i zdarzenia działające na człowieka w różnych sytuacjach, które mogą mieć wpływ pozytywny lub negatywny (podwórko, boisko)=wychowanie ukierunkowujące – jest to planowe i celowe działanie (szkoły, rodziców) zmierzające do kształtowania cech kierunkowych w osobowości człowieka (cechy instrumentalne – sprawnościowe i kierunkowe)BUDŻET CZASU – to zestawienie czasu na realizacje różnych czynności życiowych.SKŁADNIKI BUDŻETU CZASU:=zaspokojenie potrzeb fizjologicznych praca zawodowa =dojazdy, dojścia, przejazdy =prace domowe =zajęcia poza domem =nauka (kształcenie, dokształcanie) =czas wolny =czas na wpół wolny. CZAS WOLNY – czas wolny, który pozostaje uczniom po zaspokojeniu potrzeb organizmu, wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych, w których mogą oni wykorzystać czynności wg swoich upodobań.Czas wolny jest to czas bez obowiązków, przeznaczony na zajęcia dowolne. Najbardziej przydatny jest zakres pojęć – przydatnych w definiowaniu czasu wolnego: ZAKRES ZNACZENIOWY) -rekreacja (wczasy) -wypoczynek -odpoczynek-zabawa (rozrywka, hobby, gra) -praca nad sobą PRZEDMIOT PEDAGOGIKI:zajmuje się badaniem procesów edukacyjnych odnoszących się do dzieci, młodzieży i dorosłychbada wpływy edukacyjne na dzieci i wpływyzamierzone i niezamierzonebada funkcjonowanie systemu szkolnegobada podstawy ekonomiczne oświatybada problemy efektywności kształcenia i niepowodzeń szkolnychbada i analizuje problemy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży analizuje i opisuje rolę rodziny i środowiska w oddziaływaniu na dzieckobada i analizuje zachowania wolno-czasowe ludzi w różnym wieku i określa sposoby spędzania czasu wolnegoważną sprawą w analizie i podmiotu badań jest rola mediów (TV, prasa, Internet,itd.) PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO jest dyscypliną tworzącą wzory postępowanie zgodnie \ potrzebami jednostki. Jest nauką zdolną w każdej sytuacji do skutecznego działania. Która przeciwdziała powierzchownemu kultowi rekreacji i wypoczynku i stwarza założenia do wszelkiej działalności instytucji wczasowych. DLACZEGO KONIECZNE JEST KREOWANIE PEDAGOGIKI CZASU WOLNEGO (TEZY ZALOZENIA)narastanie czasu wolnego – ciągły wzrost ilości czasu wolnego stwarza cele problemów społecznych =zagospodarowanie czasu wolnego – przy wypełnianiu treściami czasu wolnego ważne jest poznanie potrzeb i mechanizmów ludzkiego działania =rozwój człowieka – rozwój osoby ludzkiej polega na jej rozwoju biologicznym, społecznym, kulturalnym, psychicznym =warunki zaspokojenia potrzeb – nasycenie środowiska życia pozytywnymi wzorami, wartościami i instytucjami wychowawczymi =ukierunkowanie wychowania – na realizację zadań profilaktycznych i kreacyjnych, odnową biologiczną. Przemiany w edukacji (nadzieje i rozczarowania) =Wiek XIX – wiek stulecia dziecka -> powstanie Pedagogiki – nauki o dziecku (nie znalazła zastosowania) =Początek XX wieku -> stulecie nowego wychowania – J. Dewey (USA), Kerschensteiner (Niemcy), Progsemowicz (Polska) tzw. Edukacja paznokciowa =Wiek XX -> rozwój i doskonalenie edukacji; era raportów edukacyjnych: raporty edukacyjne w Polsce, raporty Globalne; hasło „więcej szkoły”, „szkoły alternatywne” =Wiek XXI -> Edukacja bez granic; Kształcenie ustawiczne; wskazania strategii lizbońskiej z roku 2000. RAPORTY EDUKACYJNE:1998 r. – MEN – „reforma systemu edukacji w Polsce” = 1982 r. J. Bodkin, M. Malitza „Uczyć się bez granic” ZNACZENIE ZDROWOTNE: Istota zabawy polega na aktywności umysłowej lub fizycznej, odmiennej od aktywności zawodowej ze względu na jej rodzaj i cel. Oznacza to, że jeżeli ludzie pracują fizycznie to zabawa winna mieć bardziej charakter rekreacyjny (szachy, film, spotkanie towarzyskie itp.)kompensacyjna funkcja zabawy: wynika ona z naturalnej potrzeby przeciwstawiania się monotonności dnia codziennego, oderwania od pracy i obowiązków domowych. kompensacyjna funkcja zabawy polega na tym, że przez ucieczkę do czynności odmiennych i codziennych obowiązków skutecznie wyzwala od nudy i znużenia.=Praca nad sobą jako funkcja czynności wczasowych to dobrowolne i samodzielne nabywanie w czasie wolnym wiadomości i umiejętności w celu samodoskonalenia tj. wszechstronnego rozwoju swej osobowości znaczenie zdrowotne, wychowawcze i kulturotwórcze „pracy nad sobą” jako funkcja czasu wolnego. Praca nad sobą jako funkcja czynności wczasowych to dobrowolne i samodzielne nabywanie w czasie wolnym wiadomości i umiejętności w celu samodoskonalenia tj. wszechstronnego rozwoju swej osobowości. Elementy pracy nad sobą zawierają niemal wszystkie współczesne formy spędzania czasu wolnego,.GŁÓWNE DETERMINANTY CZASU WOLNEGO:-odpoczynek-zabawa-praca nad sobą. PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI CZASU WOLNEGO:
a.socjalizacja – ogół procesów działających na człowieka rzeczywistości, w wyniku których człowiek się zmienia
b.wychowanie (zamierzone) – celowa i planowa działalność szkoły, rodziny, itp. Do wywołania trwałych zmian w osobowości
c.wychowanie nie zamierzone – bodźce i zdarzenia działające na człowieka w różnych sytuacjach, które mogą mieć wpływ pozytywny lub negatywny (podwórko, boisko)
1.wychowanie ukierunkowujące – jest to planowe i celowe działanie (szkoły, rodziców) zmierzające do kształtowania cech kierunkowych w osobowości człowieka (cechy instrumentalne – sprawnościowe i kierunkowe) JAKIE CZYNNOŚCI WPŁYWAJĄ NA ZACHOWANIA WOLNO-CZASOWE CZŁOWIEKA =czynniki biologiczne
-stan zdrowia -poziom sprawności fizycznej -poziom wydolności -typ budowy somatycznej = czynniki psychiczne -osobowość -typ temperamentu -poziom inteligencji -postawa człowieka do życia -struktura potrzeb i zainteresowań =czynniki społeczno-demograficzne
-płeć -wiek -wykształcenie -zawód =czynniki gospodarczo-ekonomiczne-sytuacja materialna -ilość wolnego czasu =dostępność urządzeń i obiektów rekreacyjnych WYPOCZYNEK – jest to forma zagospodarowania czasu wolnego (a częścią wypoczynku jest odpoczynek) ODPOCZYNEK – oznacza przerwę w pracy dla nabrania sił ZABAWA – jest częścią wypoczynku, jest to czynny wypoczynek, który przebiega wg określonych reguł ROZRYWKA – jest zabawą bez wyraźnych reguł GRY – jest to forma zabawy, prowadzona wg określonych reguł, a jej celem jest odprężenie psychiczne, i fizyczne HOBBY – jakieś szczególne zainteresowania PRACA NAD SOBĄ – jest to działanie podejmowane dla doskonalenia rekreacji lub odpoczynku. NOWY SPOSÓB DOBORU TREŚCI KSZTAŁCENIA elementami tego mechanizmu są: podstawa programowa =ramowy plan nauczania =programy i podręczniki =inne treści – dodatkowe. Nowe tendencje w procesie kształcenia:
d.Zmiana istoty procesu poznania
e.Dostosowanie systemów nauczania do etapów edukacyjnych
f.Wprowadzenie nowych mechanizmów zmian w edukacji
g.Zmiana cech szkoły i systemu edukacyjnego
Tradycyjny model nauczania i uczenia się
W centrum zainteresowania szkoły:---tym lepszy N im więcej wiedzy przekazał
Wiedza – realizacja programu-----tym lepszy U im więcej wiedzy zapamięta
Nauczanie i uczenie się----cel: wyposażenie uczniów w wiedzę. OBECNIE TREŚCI KSZTAŁCENIA TO:-cele nauczania -wymagania programowe -treści (materiał)
NiE GWARANTUJE ZE TO JEST DOBRZE
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarek
Dołączył: 05 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 19:57, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
no fajnie ze to zrobiłes, ale powiedz mi po kiego wielkiego H..... to jest tak naje.... na całosci ze niz z tego nie mozna rozumiec....i teraz mam jeszcze wiecej roboty z tym niz wczesniej miałem...
chwila złosci mineła, ale dzieki, bo sie napewno przyda, jekigos syfa z tego wyłapie...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jarek dnia Wto 20:01, 03 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marian
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Wto 21:55, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
spokojnie Jarosławie:)
ale takiego posta to jeszcze nie było!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
PAN I WłADCA
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z nienacka
|
Wysłany: Wto 22:05, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
bo jak troche ruszycie komurkami szarymi czy tam zielonymi bądź białymi to bardziej w głowie wam to zostanie, ktoś zrobił to na waszą kożyść )
a nie że wydrukuje się ściąge samemu i nawet nie będzie się wiedziało co tam jest
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zique
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 22:20, 03 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
oh yeah czeka nas jutro ostatnia batalia ; ] Cos czuje ze bedzie hardcore
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marian
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Śro 0:13, 04 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
dla niektórych niestety nie ostatnia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarek
Dołączył: 05 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 2:11, 04 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
juz sie nie denerwuje piekny marianie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
M
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 1:35, 09 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Wie ktos kiedy beda wyniki?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarek
Dołączył: 05 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 1:57, 09 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
we wtorek?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Bejbe
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:56, 09 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
wyniki były dzisiaj. Wszyscy zaliczyli ;P gratuluje!! ocen nie podał, ale z tego co widziałam to była większość 4 wpisy są w środę o 11.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Unguś :D
Dołączył: 04 Gru 2008
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:20, 09 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
A co z tymi wpisami ? Gadają ze trzeba isc osobiscie:/?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarek
Dołączył: 05 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 2:26, 10 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
a kto był mądry to juz ma, trzeba było mu poprostu bajere podkrecic ze sie nie moze przyjsc w srode i juz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Bejbe
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 13:08, 10 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
taa.. albo po prostu zanieść indeks bez zbędnej ściemy ;P nie wiem kto to wymyślił, ale to nie prawda, że po wpisy mamy przychodzić indywidualnie. Ja byłam u Dziadka, Zawadka też i nic takiego nie mówił.. ale jeśli ktoś bardzo chce to proszę bardzo
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
aer0
Dołączył: 10 Gru 2008
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z powietrza
|
Wysłany: Wto 16:13, 10 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Jak to kto wymyslil ?? Ile razy slyszalem teksty w stylu "slyszalam, wydawalo mi sie, ktos mowil "itd, ta i wiele innych informacji wyssanych z palca powstaly w glowkach naszych kolezanek,kolegow na roku ktorzy czasem lubia pobawic sie w redaktorow gazety " F " Plotom mowie : NIE !
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zique
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 16:16, 10 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
to nie byla plotka tylko dziadek tak powiedzial zaraz przed egzaminem kiedy podawal date poprawy. Stwierdzil wtedy ze ci ktorzy nie zdadzą beda pisac w srode o 11 a w tym samym czasie osoby ktore zaliczyly beda wchodzic pojedynczo po wpisy. To ze komus sie udalo go sciemnic, albo ze dziadek zmienil zdanie to juz inna kwestia ;]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zique dnia Wto 16:17, 10 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|